طاها (طلاب اهل هنر اصفهان)

 

بسم الله


همتم بدرقه راه کن ای طایر قدس

که دراز است ره مقصد و من نوسفرم...


گروه فرهنگی هنری طاها (طلاب اهل هنر اصفهان)، نامی است که بعدها برای خود انتخاب کردیم.

قصه از آنجایی شروع شدکه در یکی از روزهای نوروز 1389 صدیق مکرم، روحانی فاضل جناب حجة الاسلام بحرینیان که در آن زمان مسؤلیت راه اندازی و تشکیل گروه هایی تخصصی در معاونت پژوهش حوزه علمیه اصفهان را بر عهده داشتند، پیشنهاد تشکیل گروهی با عنوان "گروه هنر اسلامی" را مطرح نمودند.

بعد از یکی دو هفته رایزنی با دیگر دوستان، گروهی 4نفره را تشکیل دادیم و اولین جلسه کاری خود را در زادروز ولادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در همان محل معاونت(مدرسه درب کوشک) برقرار کردیم.

قریب به یکسال ونیم طول کشید تا جلسات منظم هفتگیمان ثمر دهد ومتن سند چشم انداز و اهداف و سیاستهای کلی گروه آماده شود.

بر اساس چشم اندازی که تعیین شد:

گروه هنر اسلامی در افق 1410 گروهی بود فعال و شناخته شده در عرصه نظریه پردازی هنر اسلامی و حکمت هنر، با جایگاه برترعلمی پژوهشی در سطح کشور، با هویت حوزوی و رویکرد تمدنی ودر تعامل سازنده و مؤثربا مراکز مرتبط

لیکن نیک به این مسأله واقف بودیم که این سودای راهبری درما، راهروی خاصی را می طلبید .

خاص از آن جهت که راهروی، فرع بر وجود جاده و مسیر است و ما نیاز به کسی داشتیم که همزمان هم جاده را برایمان پی ریزی کند و هم راهبریمان کند.

تا آنکه دست تقدیر و اصل مرحمت الهی، ما دردمندان ومستحقان شرح را بی نصیب نگذاشت و آشنایی ما با جناب آقای دکتر سید مهدی امامی جمعه رقم خورد.


کوتاه سخن آن که به لطف همراهی ها و رهنمودهای استاد به یک برنامه ریزی 10ساله دست یافتیم که در بخش آموزشی آن برگزاری 5 دوره در طی 5 سال(هرسال یک دوره) طرح ریزی شد . سه دوره اول آن تحت عنوان درس گفارهایی پیرامون"زیبایی شناسی و حکمت هنر" در سه سطح مقدماتی، متوسظه و تکمیلی، طی سال های 90 تا 92 برگزار شد و دوره چهارم نیز  تحت عنوان "زیبایی شناسی عاشورا" در سال 93 و ان شاء الله دوره پنجم نیز با عنوان "حکمت نقدهنر" در نیمه دوم سال جاری(94) برگزار خواهد شد.

همانطور که اشاره شد ، این حوزه معرفتی یعنی رویکرد زیبایی شناسانه به حکمت و فلسفه و عرفان اسلامی یک حوزه کاملا بکر و به نوعی بی سابقه و بدون پیشینه می باشد و لذا شاید بتوان گفت آنچه که مباحث مطرح شده در این دوره ها را حائز اهمیت میکند همین وجه ابداعی آن می باشد. وجهی که علیرغم تازگی و بدیع بودنش، بنابر نظر صاحبنظران و نظریه پردازان این عرصه، ضرورتی مبرهن دارد. چراکه این مباحث می تواند حقیقتا  زیرساخت "هنر اسلامی" به معنای واقعی آن باشد.

 

گردرسرت هوای وصال است حافظا

باید که خاک درگه اهل هنرشوی...

 

 

حسین نصر غفرالله له

دبیر گروه فرهنگی هنری طاها

شعبان المعظم 1436